I Remember When I Die

- film af Maria Bäck

”I Remember When I Die” er titlen på en film fra 2015 af den svensk/danske instruktør Maria Bäck.

Filmen er, blandt andre steder, optaget på Hospice Djursland i perioden 2014 / 2015 og har især fokus på livet og de tanker, som især fire at vores patienter gør sig under deres ophold på hospice. Det har været en stor oplevelse at have såvel instruktør som fotograf, som for øvrigt begge hedder Maria, gående blandt os her på Hospice Djursland. Og det har ikke mindst været meget rørende at opleve deres nænsomhed og nærhed med patienterne og de pårørende under deres optagelser, noget som også står tydeligt frem i den færdige film.

Den 7. november blev filmen præsenteret i Dagmar Teatret i København i forbindelse med CPH:DOX festival 2015. Den blev afspillet i den store sal, som var fyldt med forventningsfulde mennesker. Blandt de, der var til stede, var der pårørende til de deltagende patienter, andre medvirkende, repræsentant fra hospice og selvfølgelig alle de, som har arbejdet med filmen.

Det er en meget bevægende og poetisk film, og også en film, som kalder på smilet og glæden. Filmen blev nomineret til prisen Nordic Dox for bedste nordiske dokumentarfilm.

I programmet til CPH:DOX præsenteres filmen således:

”En dybt original rejse i bevidsthedens mysterium. Døden, tidens gang og evigheden. Store emner, men fra en ny og dybt original vinkel i en film, der ellers er baseret på en simpel idé: at tidsfornemmelsen ophæver med at fungere i hjernen, idet man dør, og at man derfor i et kort - eller i virkeligheden meget langt - øjeblik har chancen for at opleve evigheden. Og dermed, for at leve i et enkelt minde for evigt.

Og hvilket skulle man så vælge? ’I Remember When I Die’ udspiller sig på livets sidste stoppested, et hospice i Danmark, men er en humanistisk, poetisk og vital rejse i bevidsthedens grænseland, og helt ind i det mulige hinsides.”

Vi arbejder på, at det kan blive muligt at vise filmen her på Djursland I 2016.